„Méltányos termék” címke a holland gombán

Egyes holland forgalmazók és termelők címkéjén a „méltányos termék” védjegy jelent meg. Ez egy újfajta minőséget igazoló címke, ami tájékoztatja a vevőket arról, hogy a gomba termesztése és a termék előállítása során a védjegy birtokosa biztosította a dolgozói számára a tisztességes bánásmódot. A védjegy kiadásáért és a Holland Méltányos Termékek Alapítványa felel, a minőség fenntartását a független minősítő, a VRO Certification BV biztosítja.

Ezt a védjegyet először vezetik be a gombaiparban és az alapítvány további friss piaci termékek esetében is szeretné bevezetni a minősítési rendszert. A kezdeményezők célja elsősorban az volt, hogy csökkentsék az ágazatban közelmúltban kirobbant holland munkaügyi botrányok negatív hatását. A képet mindenesetre árnyalja az a tény, hogy az egyik alapító, a Prime Champ ellen az elmúlt hetekben kormányzati ellenőrzés indult a munkavállalóinak kizsákmányolása miatt…

A szervezők további kiskereskedők, termelők csatlakozására számítanak, egyelőre viszonylag szűk a kampányban részt vevők köre.

Számos termelő szükségtelennek tartja a védjegy bevezetését. Paul Verhoeckx és Arno van den Oord szerint például nincs egyszerűen nincs igény ilyen védjegyekre: „a mi vevőink a megvásárláskor már feltételezik, hogy a termék méltányos módon készült. Nem is történhet másként. Nekünk nincs szükségünk a védjegyre. Mi bárkinek megengedjük, hogy meglátogassa a farmjainkat és a saját szemével győződhet meg arról, hogyan bánunk a dolgozóinkkal.”

Annelotte Crena valamivel pozitívabban áll hozzá a kérdéshez: „a tavalyi évben sokszor szerepelt az ágazat a médiában negatív köntösben a különböző botrányok miatt. Ez nem tett jót a piacnak. Ezért is fontos, hogy támogassuk azokat az elképzeléseket, melyek igazolják, hogy az ágazat nagy része méltányos módon működik és betartja a szabályokat.”

Annak ellenére, hogy a holland gombatermesztésnek számos kihívással kell megküzdenie, Annelotte Crena bízik az ágazat sikerében, a túlélésben: „Igen, Lengyelország nagyon erős. De ha a hollandok meg tudják tartani vezető szerepüket a minőség, gyorsaság, rugalmasság és megbízhatóság terén, akkor képesek lesznek folytatni a harcot az európai piacokon. És természetesen végül minden a vevőn múlik.”

Forrás: FreshPlaza