Sikeres a német gombakampány

Az elmúlt 2011-es évben indult Németországban egy átfogó gombafogyasztást népszerűsítő kampány, aminek eredményeiről egy őszi konferencián számoltak be a program készítői. A kampány sikere mérhető és bár a fogyasztási adatok még nem állnak rendelkezésre, az biztos, hogy a kulcsmondatok, melyek több gomba fogyasztására sarkallják a vevőt, sok millió emberhez jutottak el.

A kampány két szlogenje: „A gomba egészséges” és a „A német gomba garantáltan friss, minőségi és biztonságos.” Ez utóbbi szlogennek különösen nagy jelentősége van a tavalyi hasmenéses E.Coli járvány fényében. A kampányban az interneten, különböző közösségi oldalakon, sajtóhírekkel és népszerűsített nyomtatott cikkekkel próbálták elérni a két fő célcsoportot: a médiát és a fogyasztókat.

A projekt sikerességét a népszerűsítésre létrehozott oldal, a www.gesunde-pilze.de napi látogatottsági adatai, a Facebook, Twitter és Youtube csatornák szolgáltatásaira, a havonta kiküldött hírlevelek híreire feliratkozók száma alapján tudták meghatározni. Természetesen a sikeresség mérésébe beleszámítanak a megjelent sajtóközlemények (hirdetések, fotók, népszerűsítő cikkek) is.

A népszerűsítő honlap tematikája követi a kampány 5 fő területét: egészség, fenntarthatóság – élelmiszerbiztonság, termesztés, receptek, termékek. Ezen a nagy tématerületeken túl találunk az oldalon gyermekeknek szóló játékokat, beszámolókat, érdekességeket rendezvényekről. Nézzük a statisztikákat:

Látogatók száma 2011-ben: 9339, átlagosan napi 36. Az oldalletöltések száma látogatónként több, mint 3.
A legnépszerűbb oldal a gyerekeknek szóló játékokat tartalmazó lap 17,5%-kal, a kezdőoldal 13,2%-kal, míg a harmadik legnagyobb látogatószámot a receptgyűjtemény érte el. Ez utóbbi receptes lapon igen komoly, összesen 42 videót találunk, mind-mind más gombás étel elkészítéséhez nyújt segítséget. A kampány youtube csatornáján 48 videó nézhető meg, a legtöbbjében kiváló segítséget kapunk alap konyhai műveletekhez, a gomba tárolásához, konyhai előkészítéséhez, változatos elkészítéséhez. A youtube-ra feltöltött konyhai videókat már több, mint 14000-en nézték meg. Ez igen jónak mondható.

A Facebookon 214 ismerőse van az oldalnak, a Twitteren 414 követő van jelenleg. Ezen van még javítani, de tekintve, hogy az oldal egy éve működik és egy réteg-élelmiszerről van szó, szép eredmény.

Az internetes és sajtómegjelenésen túl egy személyes élményt is biztosítottak a gombák iránt érdeklődőknek. A Rajna és a Mosel folyó torkolatánál fekvő Koblenzben idén nyáron a virágoké, kerteké volt a főszerep. A város turisztikai adottságait kihasználva április 15 és október 16 között Kertfesztivált rendeztek, melyen a kampány részeként felállítottak egy kiállítótermet. A helyiségben a legkülönfélébb termeszthető gombákat (csiperke- és laskafajták, shiitake, bokrosgomba, süngomba stb.)állították ki, ahol természetesen kóstolásra is folyamtosan lehetőség volt.

A médiakampány során számos nyomtatott és online folyóiratban jelentek meg szakcikkek, melyek a gombafogyasztásra buzdították az olvasót, vagy igyekeztek a különböző termesztett gombák táplálkozási előnyeit kiemelni. A TV műsorok és a sajtóanyagok a mérések szerint több millió emberhez jutottak el Németországban.

A közelmúltban készült el továbbá a modern gombatermesztés folyamatát bemutató közel 15 perces videofilm, ami a program honlapján megnézhető.

Csak ismételni tudom önmagam: a magyar gombaiparnak még mindig van mit tanulnia a modern médiáról, az összefogásról és a hatékony marketingről… Amíg még a hazai szakma képviselői nem látják értelmét egy közös alapnak, amiből egy ilyen kampány finanszírozható, de legalább a többség nem rendelkezik értékelhető minőségű weblappal és a Facebook, Twitter, Youtube erejét semmibe nézi, addig azt gondolom itthon nincs miről beszélni…