Rekord forgalmat ért el az amerikai gombaipar

Minden eddiginél magasabb, 1,2 millárd dollár forgalmat produkáltak az amerikai gombatermesztő cégek az elmúlt évben, köszönhetően az új vezető trendnek, a „blending”-nek – közölte az Egyesült Államok Agrárstatisztikai Hivatala.

A megtermelt gomba mennyisége 2%-os csökkenést mutat, jelenleg 421.000 tonna, a csökkenés oka egyértelműen a folyamatosan fennálló jól képzett munkaerő hiánya. A megtermelt csiperkegomba értéke 1,13 milliárd dollár, a mennyisége több, mint 410.000 tonna. A mennyiség 65%-át Pensylvania állam termeli, a második helyen California áll, 11%-kal. A barna csiperke mennyisége, beleértve a portobellot is, 76.000 tonna, az előző szezonhoz képest 1%-os növekedést mutat. A barna csiperke aránya a teljes csiperketermelés mennyiségének 18%-át, forgalmának 23%-át adja. A megtermelt csiperkegomba 90%-a a friss piacra kerül.

Az egzotikus gombák, mint például a shiitake, vagy a laskagomba termelése 4%-kal nőtt, 11.500 tonnára, a forgalmi értéke – ami szintén 4%-os emelkedést mutat – 96,2 millió dollár volt.

A biotermékek eladása is növekvő tendenciát mutat, ahogy a biotermékek iránti kereslet folyamatosan növekszik. Miközben a biominősítéssel rendelkező gombák alig 8%-át teszik ki a teljes termelésnek, így is közel 50.000 tonnát termeltek az elmúlt évben, ami 20%-os növekedést jelent az előző időszakhoz képest. A bio körülmények között termesztett gombáknak mindössze 67%-át értékesítették biotermékként, ami jól mutatja, hogy a termelőknek növekvő fogyasztói igény esetén is van mozgásterük. Az USA-ban 73 minősített biogomba termelőt tartanak nyilván, ez öttel több, mint a korábbi szezonban.

A gombatermelés 2% -os visszaesése az Egyesült Államokban általános tendencia. A termelők minden államban azt mondják, hogy egyre nehezebb a megfelelő munkaerő megtalálása és megtartása. Ez a probléma más mezőgazdasági ágazatokban is jelentkezik és sok helyen betakarítatlanul maradnak a termények a növekvő bérköltségek miatt.

„A növekvő bérek és a munkaerő megtalálása a legnagyobb gátja a termelésnek” – állítja Daniel Rahn, az Amerikai Gombaszövetségtől. „A munkaerő probléma a farmtól a csomagoláson át a raktározásig a gombaipar minden szegmensében jelen van. Eza a probléma a legnagyobb gátja az amerikai gombaipar növekedésének és hosszú távon a növekvő bérek a termékek árában is meg fognak jelenni.”

A gombák az elmúlt évben a média reflektorfényébe kerültek, köszönhetően a „blending” kampány erőteljes média jelenlétének köszönhetően. A „blending” lényege, hogy a finomra aprított gomba hússal történő keverését ösztönzi a teljesebb ízek, az egészséges táplálkozás és fenntarthatóság érdekében. A gombával kevert hamburgereket a The TODAY Show, a Forbes, a Food Network, a National Public Radio, a Food & Wine and Fast Company a „jövő hamburgere” címmel illete. A múlt hónapban egy ilyen, gombával kevert hamburger került a Weight Watcher’s magazin címlapjára és a hamburgerbe kerülő gombát „a titkos összetevő, ami egészségesebbé teszi a hamburgert” szlogennel reklámozza.

Az olyan kezdeményezés, mint a „blending” folyamatosan növeli a gomba iránti keresletet és ösztönzi a termékfejlesztést. Idén ősszel a fogyasztók elsőként a Sonic-Drive-In étteremláncban kóstolhatják meg a kevert hamburgereket, ez a gyorsétterem lánc vállalta, hogy burgereikben részben gombára cserélik a marhahúst. A „blending” kampány folytatásával további növekedésre van lehetőség, hiszen egyre több étterem érdeklődik a friss gomba iránt, amit változatosan használhat ételei elkészítésekor. A médiakampány és az éttermek menüinek változása mellett a „blending” várhatóan a családok szintjén, az otthoni konyhában is jelentkezik majd, ami kiskereskedelmi szinten is növeli az eladásokat.

Forrás: Produce News